Saturday, May 21, 2005

pls help me!!!

kol3 am bok sampey umah...jul anta tek..ya bok mata maseh segar di ingatan haha..apa tegal minum 2 shots espresso medium roast ngan 2 shots espresso dark roast...that was 4 shots!! uwaaaa...bak kata mr.bar tek, 'sure kau akan tdo lam kol8 am gia..mesej jak aku bila kau dah mok tdo!' hehe..ya bok...

anyway yesterday ( friday ) night was my 1st night barista training. melelahkan! stay rah counter jak..walaupun sik banyak bergerak tapi lelah ya nang sama tahap kedak 1st day i work as a server! ya baruk...sampey aku nang sik concentrate ngan customer banyak ka sik..apa yang aku tauk...work fast as possible and maintain mr.bar`s quality! we want to serve the best ice blended in the city!! talking about city..miri just got their status as a city yesterday ( friday, may 20 2005 or...20-05-2005 ). no wonder sarawak government had chosen the date...duhal gia..ya pun i just realized last nite when i watched `siaran langsung` pengisytiharan miri sebagai bandaraya pelancongan. mengikut kamus dewan..bandaraya sebenar dieja sebagai bandar raya hehe...sik tauk lah nek tok eh..watever..aku dah lamak sik mengikuti perkembangan bahasa melayu di muka bumi ini since abis form5...

so to my friends from miri ( mirians )...congrats for ur miri dah jadi `resort city` hehe...tahniah kepada dzul a.k.a. kiman, pamela farida@ mel-not that madammm lahh...maday,sapa2 lah yang berasal dari miri hehe.. bok ktkorang tauk rasanya best tempat dikpun jadi bandar raya eh hehe..kuching dah 17 tahun menjadi bandar raya 1 ogos tok...sik berasa eh..masa ya aku bok 6taun..masih di tadika..ya pun masih diam rah rejang... tapi mun sik silap aku lah, time ya kch adalah bandar raya ke-3 di malaysia after kuala lumpur and johor bahru ( please correct me if i`m wrong dear friends )...

17 tahun satu tempoh yang agak baru...sedekad tujuh tahun...bandar raya kuching telah membangun dengan pantas dan semakin matang..walaupun dalam tempoh yang singkat kuching mampu memperlengkapkan diri dengan pengurusan sisa buangan dengan teratur..sistem bandar raya..semuanya ok walaupun masih ada ruang untuk diperbaiki...tapi satu kelemahan di bandar raya ini adalah dari segi sistem pengangkutan awam..haduh2..bas yang dkat 30 taun ya sik relevan gik eh..adakah bas tok maseh dipakey...adoh2, please lah kepada pengusaha pengangkutan awam berkenaan...laburkan wang untuk menukar bas baru..bas aircond for the sake of public...jangan nak miker untung melalut jak..kakya bas maseh jak sama kedak dolok. no improvement at all..walopun ada bas ekon...ya boleh dikira aiii...haha...sak ati li..mun aku lah ada duit..seorang tycoon ka...aku sik kesah melabur bukak company bus yang sistematik..always on time..sentiasa memberikan perkhidmatan terbaik...bukan menyusahkan orang...common lah..eran jak pelancong dari jepun,europe,amerika nangga bas kita semadi nadai ahhh... heheh

andainya aku datuk bandar bandar raya kuching...aku akan propose polah one systematic transportation service that interacts between each other..bas ka...van berlesen ka ( tapi suka nyebut ven sapu haha although cdak nang ada lesen ) , teksi and train lah... actually...amat dan teramat berpotensi sekiranya kerajaan negeri melaburkan wang untuk membina laluan tren di sekitar bandar raya kuching... bukan rugi pun...ya sebenarnya satu pelaburan jangka masa panjang..jangan masa populasi kuching 5juta orang penduduk bok mok propose polah lrt ..lambat cita kawu eh.. time tok la bagus merancang dan melaksanakan dalam tempoh terdekat...populasi bandar raya kuching sekarang lebih kurang 800,000 orang..sik lamak gik ya mencecah 1 milion lah.. time tok lah bagus sebab kuching belum padat..tanah masih luas...boleh dikorek debah tanah ya...polah subway ka hehe..sik kedak kl..lambat cita...bertiang2 atas jeraya...tepi bangunan..memang nampak best tapi selut li upa...hehe...ya sebenarnya kritikan ikhlas dari hatiku hahaha..

georgetown, penang ya pun aku dah dgr rumours cdak mok polah kdak lrt hehe..dunno lah government tok..for sure kenak lulus since pak lah is from penang ( anyway ayat tok sik berunsur politik lah ).. just my own opinion lah ehehe... malas gago hal politik..

kuching dapat diselamatkan dengan awal sebelum jadi kedak kl bila dah sesak..padat bok gago miker alternative for public transportation. u can see at london...new york...dah lamak cdak polah subway... ya bok advanced cdak miker...ya kira 30 taun dolok cdak bangunkan subway sistem... malaysia tok bukan sikda duit..kaya ada hehe... aok kaya..seri kaya hahaha

kembali kepada barista training tek..nang seronok lah...kelam kabut jak upa aku tek hehe...tapi paling enjoy i polah mango smoothies!!! hehhe....i really have to improve myself in remembering the formulae and nekan whipped cream ya..aduh. jaik ada upa ya sampe aku mpun tetak hehe... just give me sometime to master it!!

oklah...walaupun mata aku masih segar malas lah mok taip gik..kelak melalut hal lain gik..yalah keja aku hehe... btw, to atul and weow, congrats u dah keje rah 7e hehe..baguslah ada keja..dapat cia aku gik hahaha... cia hartz satok 2 kali kah heheh...berbaloi kit makan sampe kenyang paloi hahha...

klah..adios mucacas....gracias!!

"the newest barista in city!"

No comments: